Skip to content

Ελπίζω, χωρίς όμως να είμαι αισιόδοξος, να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων.

Σχεδόν όλοι οι συνταγματολόγοι εκφράστηκαν. Κατά κανόνα έντονα επικριτικά για την κυβέρνηση και προσωπικά για τον πρωθυπουργό. Όπως ήταν φυσικό άλλωστε μια και ο πρωθυπουργός, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του  τον Αύγουστο 2019, με το νόμο 4622/2019 υπήγαγε την ΕΥΠ στην Προεδρία της Κυβέρνησης. Στη συνέχεια πάλι ο πρωθυπουργός επέλεξε τον κ. Παναγιώτη Κοντολέοντα ως διοικητή της ΕΥΠ. Επειδή ο κ. Κοντολέων δεν είχε τα εκ του νόμου προβλεπόμενα προσόντα, με τροπολογία άλλαξε τα απαιτούμενα προσόντα ώστε να παρακαμφθεί το πρόβλημα.

Δεν θα επαναλάβω τις αυτονόητες προτροπές των συνταγματολόγων για θωράκιση της λειτουργίας της ΕΥΠ ώστε να λειτουργεί αυστηρά σύμφωνα με τις αρχές του κράτους δικαίου. Πολύ σωστά! Απορώ μόνο γιατί εμφανίζονται και μιλούν κατόπιν εορτής. Γιατί κανένας δεν αγωνίστηκε εγκαίρως για να διορθωθούν τα κακώς κείμενα; Έπρεπε να διαπιστώσει ο κ. Ανδρουλάκης ότι παρακολουθείται για να διεγερθούν οι ευαισθησίες των συνταγματολόγων;

Από τη δήλωση του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου για το ζήτημα των παρακολουθήσεων, αφήνω στην άκρη τα νομικά επιχειρήματα,  αξιοσημείωτες ήταν οι πρώτες παράγραφοι που αντιγράφω:

“Παρακολουθούμε ένα ολόκληρο μοντέλο συγκεντρωτικής  άσκησης της εξουσίας να φτάνει με πολύ θόρυβο στα όριά του. Το μείγμα αίσθησης παντοδυναμίας και ακρισίας απέβη ανεξέλεγκτο. Το μοντέλο πρέπει συνεπώς να αλλάξει αμέσως. Αυτό είναι επιβεβλημένο για την παρούσα και κάθε μελλοντική Κυβέρνηση.”

Νομίζω ότι η διαπίστωση του κ. Βενιζέλου είναι ορθή. Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη του πρωθυπουργού να συγκεντρώσει εξουσία επειδή αρκετοί από τους υπουργούς του δεν ανταποκρίνονται με επάρκεια στα καθήκοντα τους. Έως σήμερα, λόγω της “αίσθησης παντοδυναμίας”, προτίμησε να κάνει τα “στραβά μάτια” στους εμφανώς ακατάλληλους υπουργούς. Τους διατήρησε. Κέρδισε ενδεχομένως κάποια εσωκομματική ηρεμία αλλά τώρα καλείται να συμμαζέψει όσα όφειλε να ελέγχει, αλλά δεν ήλεγχε. Πρωθυπουργός και πρωθυπουργικό γραφείο που κάνει τη δουλειά που έπρεπε να κάνουν υπουργοί και υφυπουργοί, αναπόφευκτα θα κάνει λάθη. Ενίοτε χοντρά λάθη.

Υποδεικνύει ο ΣΥΡΙΖΑ και ενδεχομένως και άλλοι ότι ο κ. Μητσοτάκης οφείλει να προκηρύξει εκλογές. Θα ωφελούσαν τουλάχιστον δύο εκλογικές διαδικασίες (λόγω απλής αναλογικής) τα συμφέροντα της Ελλάδας; Το φθινόπωρο και ο χειμώνας που ακολουθεί θα είναι δύσκολος. Πληθωρισμός, ενεργειακό θα προστεθούν στα γνωστά, Τουρκία, κορωνοϊός. Μπορεί η κυβέρνηση της Ν.Δ. να μην είναι η καλύτερη δυνατή, αλλά σίγουρα μπορεί να γίνει καλύτερη αν απαλλαγεί από τους ακατάλληλους υπουργούς και θα είναι ασφαλώς πολύ καλύτερη από τη λύση της κυβερνητικής αστάθειας (έστω ολιγόμηνης) ή της “δήθεν κυβέρνησης” που είχαμε επί ΣΥΡΙΖΑ.

Ναι, μου λένε, αλλά κανείς δεν σκέπτεται τι θα γίνει μετά τις εκλογές! Αυτό που ενδιαφέρει είναι να τιμωρηθεί ο κ. Μητσοτάκης για όσα έγιναν στην ΕΥΠ. Μετά …βλέπουμε.

Οι βουλευτές της Ν.Δ. αντιπροσωπεύουν τους ψηφοφόρους της Ν.Δ. Αν αυτοί δεν εμπιστεύονται πια τον κ. Μητσοτάκη δεν έχουν παρά να του το υποδείξουν και στη συνέχεια να επιλέξουν νέο αρχηγό και πρωθυπουργό. Χωρίς να σύρουν την Ελλάδα σε βιαστικές εκλογές. Όπως ακριβώς έκαναν οι Βρετανοί.

Δυο λόγια για την ΕΥΠ. Αρμοδιότητα της ΕΥΠ είναι η συλλογή, επεξεργασία και διανομή πληροφοριών που αφορούν την εθνική ασφάλεια.  Στην εξαιρετικά πυκνή αρθρογραφία των τελευταίων ημερών για την ΕΥΠ, η παρακολούθηση πολιτικών προσώπων και δημοσιογράφων μονοπώλησε το ενδιαφέρον. Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) που εξέδωσε η κυβέρνηση επανέφερε παλαιότερη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία για την παρακολούθηση πρέπει να συμφωνήσουν δύο εισαγγελείς.

Για το αν κάνει καλά τη δουλειά της η ΕΥΠ δεν διέκρινα ενδιαφέρον στην αρθρογραφία. Αν δηλαδή συλλέγει και επεξεργάζεται πληροφορίες που αφορούν την εθνική ασφάλεια. Ποιος αξιολογεί τη δουλειά της ΕΥΠ; Ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο διάγγελμα του για την υποκλοπή του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη αναφέρθηκε στην ΕΥΠ λέγοντας “οι μυστικές υπηρεσίες” ενισχύοντας άθελά του ένα κλίμα ασυδοσίας. Διότι η συλλογή και επεξεργασία τεκμηριωμένων πληροφοριών δεν είναι μυστική διαδικασία. Η ΕΥΠ θα έπρεπε να διαθέτει ελεύθερα στην ιστοσελίδα της πληροφορίες που συγκεντρώνει για τις γειτονικές χώρες αποδεικνύοντας σε καθημερινή βάση την εγκυρότητα της. Η ιστοσελίδα της ΕΥΠ θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να ενημερώνεται καθημερινά και να είναι η εγκυρότερη πηγή μη διαβαθμισμένων πληροφοριών για την Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία και Τουρκία.

Μια τελευταία παρατήρηση για την ΕΥΠ. Διάβασα στην Έκθεση Πεπραγμένων της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) ότι το 2020 υπήρξαν 13.751 εντολές άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας, ενώ το 2009 ήταν 2.531.

13.751 εντολές ετησίως  σημαίνουν 55 εντολές ανά εργάσιμη ημέρα που πρέπει να ελέγξει ο αρμόδιος εισαγγελέας και εφεξής, σύμφωνα με την ΠΝΠ, και ο εισαγγελέας εφετών στον οποίο διαβιβάζεται ο σχετικός φάκελος εντός 24 ωρών. Τα παραπάνω δεν μου φαίνονται λογικά! Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι οι υπηρεσίες της ΕΥΠ ανακαλύπτουν κάθε μέρα 55 κινδύνους εθνικής ασφάλειας που δικαιολογούν την παραβίαση του απορρήτου των συνομιλιών! Η ΕΥΠ υπάγεται στον πρωθυπουργό. Αυτός πρέπει να βεβαιώσει ότι οι 13.751 παρακολουθήσεις δικαιολογούνται.

 

Back To Top