Skip to content

Το Σάββατο, 15 Ιουλίου, ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου έγραψε στα ΝΕΑ επιχειρηματολογώντας κατά της αλλαγής του άρθρου 16 του Συντάγματος. Ένα από τα επιχειρήματά του ήταν (σε ελεύθερη απόδοση) “Τι την θέλετε την αλλαγή, δεν γνωρίζετε ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι στο 10% των καλύτερων πανεπιστημίων διεθνώς;” 

Στο ίδιο φύλλο του Σαββάτου υπήρχε άρθρο του καθηγητή κ. Δημήτρη Λινού που αναφερόταν στη διεθνή κατάταξη πανεπιστημιακών ιδρυμάτων QS Ranking. Συμβουλεύτηκα την ιστοσελίδα QS για το 2023 και διαπίστωσα ότι από περίπου 1.500 πανεπιστήμια, το ΕΜΠ είναι το πρώτο Ελληνικό Ανώτατο Ίδρυμα στη 347 θέση, το ΕΚΠΑ δεύτερο στη 444, το Αριστοτέλειο τρίτο στη 530, το Πανεπιστήμιο Κρήτης τέταρτο στη 534. Ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση τα υπόλοιπα.

Ποια η αξιοπιστία του ισχυρισμού του κ. Γαβρόγλου; Για να ήταν αληθινός ο ισχυρισμός του ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι στο 10% των καλύτερων πανεπιστημίων διεθνώς θα έπρεπε τουλάχιστον πέντε εξ αυτών να είναι στην πρώτη εκατοντάδα QS. Αλλά δεν είναι. 

Αναρωτήθηκα αν αυτό που έκανα εγώ, να μελετήσω την ιστοσελίδα QS για τα Ελληνικά ΑΕΙ για να ελέγξω τον ισχυρισμό Γαβρόγλου, δεν έπρεπε να το κάνουν τα ΝΕΑ για να προστατέψουν τους αναγνώστες τους.

Αντιγράφω παρακάτω κατά λέξη από το άρθρο του κ. Γαβρόγλου:

“1. Το 2016, μία καθόλου «τυχαία» παρέα – Αλιβιζάτος, Γεραπετρίτης, Βουρλούμης, Κτιστάκης, Μάνος, Σπυρόπουλος – αποφάσισε να εκδώσει ένα Σχέδιο Συντάγματος. Στο Σχέδιο αυτό αναφέρεται πως η υποχρεωτική εκπαίδευση παρέχεται δωρεάν… Καθένας έχει δικαίωμα να ιδρύει και να λειτουργεί ιδιωτικά εκπαιδευτήρια όλων των βαθμίδων, τηρώντας τους νόμους του κράτους και με νόμο… επιτρέπεται η παραχώρηση εκτάσεων σε αλλοδαπά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για την εγκατάσταση παραρτημάτων τους στη χώρα.
2. Οι έγκυροι, λοιπόν, νομικοί, του Σχεδίου Συντάγματος πολλοί από τους οποίους υπηρέτησαν και υπηρετούν με συνέπεια την κυβέρνηση της ΝΔ από διάφορες θέσεις, ένα πράγμα είχαν ως στόχο: την κατάργηση της δωρεάν εκπαίδευσης. Δωρεάν θα είναι μόνο η εκπαίδευση μέχρι και το τέλος του Γυμνασίου μιας και εκεί σταματάει η υποχρεωτική εκπαίδευση. Πρωτοφανές. Με άλλα λόγια, για το δημόσιο Λύκειο και για τα Πανεπιστήμια θα μπορούν να ισχύουν τα δίδακτρα ή τέλη εγγραφής. Επίσης πουθενά δεν αναφέρεται ότι ακόμη και αυτή η κουτσουρεμένη υποχρεωτική εκπαίδευση του σχεδίου οφείλει να είναι υπό την εποπτεία του κράτους.
3. Τόσες δεκαετίες συζητείται η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά κανένας επιχειρηματίας δεν έχει εκδηλώσει κάποιο, έστω και θεωρητικό, ενδιαφέρον, να ιδρύσει ένα τέτοιο πανεπιστήμιο. Ο λόγος είναι απλός: ένα μέτριο σε μέγεθος ίδρυμα κοστίζει πάνω από 150 εκατομμύρια με το καλημέρα και για να επιβιώσει απαιτούνται υπέρογκα δίδακτρα. Βέβαια το Σχέδιο Συντάγματος φροντίζει και για αυτό, παραχωρεί στον επιχειρηματία την έκταση των εγκαταστάσεων δωρεάν, την ώρα που τα δημόσια πανεπιστήμιά μας δεν έχουν χώρους για αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια και η Πολιτεία αρνείται πεισματικά να τους παραχωρήσει έστω και ένα μικρό οικόπεδο για να χτίσουν επιπλέον κτίρια. Αυτοί που ενδιαφέρονται για ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών ΙΕΚ τα οποία, όμως, έχουν ήδη εξασφαλίσει όλων των ειδών τα προνόμια μαζί και με την επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων τους από την κυβέρνηση της ΝΔ.”

Αγαπητοί αναγνώστες παραθέτω το κείμενο του άρθρου 14 για την Παιδεία στο Σχέδιο Συντάγματος του 2016 που θεμελίωσε την κριτική του πρώην υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου προκειμένου να μπορέσετε μόνοι σας να διαπιστώσετε την αξιοπιστία της κριτικής Γαβρόγλου.

 “Αρθρο 14

 

Ι. Καθένας έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η υποχρεωτική εκπαίδευση παρέχεται δωρεάν.

  1. Το Κράτος διασφαλίζει την ισότητα των ευκαιριών στην εκπαίδευση. Διασφαλίζει επίσης στον καθένα τη δυνατότητα να μορφώνεται χωρίς να παρακωλύεται από οικονομικά εμπόδια.
  2. Καθένας έχει δικαίωμα να ιδρύει και να λειτουργεί ιδιωτικά εκπαιδευτήρια όλων των βαθμίδων, τηρώντας τους νόμους του Κράτους.
  3. Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες. Η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελούν υποχρέωση του Κράτους.
  4. Η ακαδημαϊκή ελευθερία είναι απαραβίαστη. Τα πανεπιστήμια, δημόσια και ιδιωτικά, αυτοδιοικούνται.
  5. Με νόμο που ψηφίζεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών επιτρέπεται η παραχώρηση εκτάσεων σε αλλοδαπά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για την εγκατάσταση παραρτημάτων τους στη χώρα. Οι πραγματοποιούμενες επενδύσεις προστατεύονται επί μία τουλάχιστον πεντηκονταετία και απολαύουν των εγγυήσεων του άρθρου 88 παρ. 3. Οι κανονισμοί των παραρτημάτων των αλλοδαπών ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που αφορούν στη διοίκηση τους και στη ρύθμιση των ακαδημαϊκών ζητημάτων υπερισχύουν των διατάξεων του εσωτερικού δικαίου.

Σχόλιο Ξαναδένοντας με την παράδοση των πρώτων Συνταγμάτων μας. το νέο άρθρο 14 αναγνωρίζει και πάλι ρητά το δικαίωμα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε όλες τις βαθμίδες. Και τούτο με ταυτόχρονη υπογράμμιση της υποχρέωσης του Κράτους να διασφαλίζει δωρεάν υποχρεωτική εκπαίδευση για όλους. Επιδιώκεται εξάλλου, η προσέλκυση ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα με την παροχή ειδικών κινήτρων.”

Δύο λόγια ακόμη για την «τυχαία» παρέα – Αλιβιζάτος, Γεραπετρίτης, Βουρλούμης, Κτιστάκης, Μάνος, Σπυρόπουλος – που εργάστηκαν για μερικούς μήνες  για να παρουσιάσουν ένα Καινοτόμο Σύνταγμα για την Ελλάδα. Ο Αλιβιζάτος είναι ο πολύ γνωστός πολυγραφότατος συνταγματολόγος, ο Γεραπετρίτης είναι σήμερα Υπουργός Εξωτερικών, ο Βουρλούμης είναι ο άνθρωπος που ανανέωσε τον ΟΤΕ, ο Κτιστάκης είναι ο Έλληνας δικαστής στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο, ο Σπυρόπουλος ήταν ο υπηρεσιακός υπουργός Δικαιοσύνης. Αυτή η κατά Γαβρόγλου “παρέα” έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε για να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη συνταγματική πρόταση. Θλίψη και περιφρόνηση προκαλεί η αδυναμία τάχατες ακαδημαϊκών να μιλήσουν έντιμα στηριζόμενοι στην πραγματικότητα και όχι σε φανταστικές κατασκευές. Είμαι περίεργος ποιος από τους τέσσερεις επίδοξους αρχηγούς του ΣΥΡΙΖΑ θα δεχθεί τη στήριξη του κ. Γαβρόγλου. Θα είναι ένα σημάδι για την κατεύθυνση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Back To Top