Skip to content

Τα αυτοκίνητα κάθε είδους προκαλούν ρύπανση και ατυχήματα, συνιστούν πηγή σημαντικών εσόδων για τον προϋπολογισμό, προσφέρουν μεταφορικό έργο και αναψυχή και, τέλος, αποτελούν το αντικείμενο της επικερδούς απασχόλησης χιλιάδων ανθρώπων.

Στην Ελλάδα, την εποπτεία των παραπάνω ασκούν πολλά υπουργεία με συνέπεια… όπου λαλούν πολλά κοκόρια…
Η πρότασή μου είναι να δημιουργηθεί μια νέα υπηρεσία, στην οποία θα συγκεντρωθούν όλες οι πληροφορίες που σχετίζονται με τα κάθε είδους τροχοφόρα οχήματα.
Ενδεικτικά αναφέρω:
1. Αρχείο οχημάτων. Θα περιλαμβάνει όλα ανεξαιρέτως τα οχήματα (Ι.Χ., τρακτέρ, φορτηγά, λεωφορεία, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητες αναπηρικές καρέκλες κ.λπ.), σε ποιον ανήκουν, τυχόν δικαιώματα (π. χ. κάποιο ειδικό δικαίωμα στάθμευσης), φορολογική ιστορία και ό, τι άλλο χαρακτηρίζει το όχημα (π. χ. εκπομπές ρύπων).
2. Αρχείο όλων των κάθε είδους αδειών οδήγησης.
3. Αρχείο όλων των παραβάσεων (από όποια Αρχή και αν βεβαιώθηκαν), των ποινών που επιβλήθηκαν, των δικαστικών αποφάσεων και τήρηση του point system.
4. Αρχείο όλων των ταχυμέτρων και ταξιμέτρων.
Η προτεινόμενη νέα υπηρεσία θα έπρεπε να υπαχθεί, νομίζω, στο υπουργείο Μεταφορών.

Επειδή είναι τελείως νέα υπηρεσία που μπορεί να στελεχωθεί με νέα στελέχη και επειδή θα στηρίζεται σε ευρεία χρήση ψηφιακών αρχείων, μπορεί και πρέπει να εγκατασταθεί αποκεντρωμένα. Γιατί όχι στην Πάτρα; Θα γινόταν έτσι και μια καλή αρχή αποκέντρωσης. Η Γερμανία έχει παρόμοια ομοσπονδιακή υπηρεσία (Kraftfahr Bundesamt) εγκατεστημένη στο Flensburg της Β. Γερμανίας, μια μικρή πόλη 90.000 κατοίκων κοντά στα σύνορα με τη Δανία. Θα ήταν νομίζω χρήσιμο, αν η κυβέρνηση υιοθετήσει την πρόταση, να ζητήσει τη βοήθεια της γερμανικής υπηρεσίας. Είναι, εξ όσων γνωρίζω, τόσο επιτυχημένη η υπηρεσία αυτή, ώστε η ιταλική κυβέρνηση της ανέθεσε ή σκέπτεται να της αναθέσει τη διαχείριση των παραβάσεων που γίνονται στην Ιταλία (ακόμα και η Ιταλία… χρειάζεται τον Γερμανό της!).
Η σημασία της ενοποίησης όλων των αρχείων είναι σημαντική. Θα περιοριστούν οι κλοπές, θα μειωθούν τα ατυχήματα, θα περιοριστεί η οδική παραβατικότητα, θα καταργηθούν οι επικαλύψεις και οι αντιφάσεις, θα διευκολυνθούν η αστυνομία, οι ασφαλιστικές και οι φορολογικές Αρχές να κάνουν πιο σωστά τη δουλειά τους.

Σπεύδω να καθησυχάσω τους δημάρχους που ίσως διαμαρτυρηθούν -επειδή (δήθεν) θα χάσουν τα έσοδα από τις οδικές παραβάσεις- ότι η προτεινόμενη κεντρική υπηρεσία θα κάνει μόνο τη διαχείριση του συστήματος και θα αποδίδει τα έσοδα είτε στην Τροχαία είτε στο δήμο που κατέγραψε την παράβαση. Συνεπώς οι δήμοι δεν θα χάσουν έσοδα, αλλά αντίθετα θα τα αυξήσουν, μια και η νέα αποκεντρωμένη κεντρική υπηρεσία θα λειτουργεί αποτελεσματικότερα από τις αντίστοιχες των δήμων (όπου υπάρχουν και… λειτουργούν). Οι δήμοι θα χάσουν μόνο τη δυνατότητα συναλλαγής και επιλεκτικής εφαρμογής των νόμων και αυτό συνιστά πρόοδο.
Μια και ο λόγος για τα αυτοκίνητα, θέλω να χαιρετίσω την πρόθεση της κυβέρνησης να καθιερώσει αυστηρές περιβαλλοντικές προδιαγραφές για τα κρατικά αυτοκίνητα. Μόνη μου παρατήρηση είναι ότι οι εξαγγελίες δεν πρέπει να προδιαγράφουν την τεχνολογία: υβριδικά αυτοκίνητα. Το ζητούμενο είναι καθαρά αυτοκίνητα, που μπορεί να είναι υβριδικά ή κάτι άλλο. Η Ε. Ε. έχει ήδη καθιερώσει τις προδιαγραφές Euro 5 και Euro 6. Η Euro 6 θα καταστεί υποχρεωτική το 2014. Θα μπορούσε λοιπόν να εξαγγελθεί ότι εφεξής όλα τα κρατικά αυτοκίνητα θα πρέπει να πληρούν από τώρα τις προδιαγραφές Euro 6.

Ανάλογα πρέπει να ρυθμιστούν και τα κίνητρα απόσυρσης που εξήγγειλε η προηγούμενη κυβέρνηση. Η Πολιτεία με τα κίνητρα θα έπρεπε να θέλει να εξωθήσει τους πολίτες να κάνουν ενωρίτερα αυτό που θα καταστεί υποχρεωτικό στην Ε. Ε. μετά το 2014. Είναι λάθος να καθιερωθούν «ελληνοποιημένες» προδιαγραφές που δεν ταυτίζονται με τις μελλοντικές ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Μια και καθιερώνονται αυστηρές προδιαγραφές για τα κρατικά αυτοκίνητα και δίδονται κίνητρα για την απόκτηση καθαρών Ι. Χ., λογικό θα ήταν να υπάρξουν αυστηροί περιορισμοί και προδιαγραφές για τα ταξί. Διανύουν πολύ περισσότερα χιλιόμετρα από τα κρατικά αυτοκίνητα και συνεπώς προκαλούν πολλαπλάσια βλάβη στο περιβάλλον.
Τέλος, ελπίζω η νέα υπουργός Περιβάλλοντος να αναθεωρήσει την «περίεργη» απέχθεια προς τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα που επεδείκνυαν οι προκάτοχοί της. Οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ δεν έχουν καμιά σχέση με τους προ 30ετίας κινητήρες. Αν τα εγχώρια διυλιστήρια δεν είναι σε θέση να προσφέρουν το απαιτούμενο πετρέλαιο για τους νέους κινητήρες, ας γίνει εισαγωγή του κατάλληλου πετρελαίου κίνησης μέχρις ότου προσαρμοστούν τα διυλιστήρια.

Δημοσιεύτηκε στη Καθημερινή 25.10.2009

Back To Top