skip to Main Content
Αττική Οδός, 8/6/2004

 Η περιαυτολογία είναι σχεδόν πάντα ενοχλητική. Δεν θα ήμουν όμως τίμιος με τον εαυτό μου αν, στην περίπτωση της ολοκλήρωσης της Αττικής Οδού, δεν περιαυτολογούσα.

Η Αττική Οδός ονομαζόταν, για όσα χρόνια ήταν μόνο στα σχέδια, λεωφόρος Σταυρού Ελευσίνας. Το 1979, Υφυπουργός Δημοσίων Έργων, επέμεινα να περιληφθεί η λεωφόρος στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που πήρε το όνομα ΑΘΗΝΑ 2000. Μαζί με τη λεωφόρο μπήκαν στο Ρυθμιστικό Σχέδιο το μετρό και το αεροδρόμιο στα Σπάτα. Ήδη από το 1979 άρχισα να δημιουργώ τις προϋποθέσεις για την απόκτηση της, απαραίτητης για τη λεωφόρο, λωρίδας γης. Στο σημείο αυτό θέλω να  τονίσω την σημασία που έχει για την εφαρμογή μεγάλων σχεδίων η έγκαιρη διασφάλιση της απαραίτητης γης.

Τον Μάιο του 1990, ένα ακριβώς μήνα μετά την εκ νέου ανάληψη του ΥΠΕΧΩΔΕ, ανακοίνωσα την πρόθεση να προχωρήσουμε στην κατασκευή των έργων, Σταυρού Ελευσίνας, Σπάτων και Ρίου-Αντιρρίου (με κρεμαστή γέφυρα εγκαταλείποντας τις μέχρι τότε σκέψεις για σήραγγα) με αυτοχρηματοδότηση. Πέραν την εξοικονόμησης δημόσιων πόρων εξήγησα τότε ότι θεωρούσα δικαιότερο να πληρώσουν γι αυτά τα μεγάλα έργα οι χρήστες και όχι οι φορολογούμενοι.

Ήδη το φθινόπωρο του ιδίου έτους άρχισαν οι μαζικές απαλλοτριώσεις για την εξασφάλιση της γης, περιλαμβανομένης της λωρίδας για τον προαστιακό σιδηρόδρομο.

Τον Ιούλιο του 1991, στη Βουλή, ανακοίνωσα το νέο όνομα της λεωφόρου Σταυρού Ελευσίνας: Αττική Οδός.

Το 2001, 11 χρόνια μετά την έναρξη των διαδικασιών ολοκλήρωσης του έργου, δόθηκαν τα πρώτα τμήματα σε κυκλοφορία μαζί με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα. Η ολοκλήρωση του έργου το 2004 συμπίπτει με την ολοκλήρωση του έργου ζεύξης Ρίου Αντίρριου.

Το συμπέρασμα είναι ότι και τα τρία έργα ολοκληρώθηκαν και αποτελούν για την Ελλάδα κατασκευαστικά υποδείγματα. Χρειάστηκαν 11-14 χρόνια για την ολοκλήρωση τους. Εκ των υστέρων νομίζω ότι μπορούσαν ρεαλιστικά να ολοκληρωθούν σε 7-10 χρόνια. Η καθυστέρηση οφείλεται στις αλλαγές κυβερνήσεων και στην άγνοια τόσο της διοίκησης όσο και του κατασκευαστικού και τραπεζικού κόσμου. Μελλοντικά έργα θα μπορούν, ελπίζω, να γίνουν ταχύτερα αρκεί να τα οραματιστεί κάποια κυβέρνηση και να θέσει σε κίνηση τους σχετικούς μηχανισμούς.

Back To Top