Με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (Αρθρο 10) δόθηκαν κίνητρα – μπόνους – το 2012 για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις που συνίσταντο σε μείωση της κάλυψης των οικοπέδων αλλά αύξηση του ύψους και του συντελεστή δόμησης. Στόχος της νομοθετικής ρύθμισης ήταν, αν την ερμηνεύω σωστά, η εξοικονόμηση ενέργειας και η ικανοποίηση συνδικαλιστικού αιτήματος του ΤΕΕ.
Πέρασαν τα χρόνια χωρίς να υπάρξουν αντιδράσεις από την εφαρμογή του μπόνους πλην μιας για ξενοδοχείο στην περιοχή Μακρυγιάννη για δύο επιπλέον ορόφους. Εδώ και μερικούς μήνες όμως έχομε βροχή αντιδράσεων από πολλούς δήμους που δεν επιθυμούν να χτιστούν πολυκατοικίες με έναν ή δύο ορόφους περισσότερους από ό,τι προβλέπεται γενικώς.
«ΤΑ ΝΕΑ» ζήτησαν τη γνώμη μου.
Η πρότασή μου είναι να καταργηθεί το άρθρο 10 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Να μην τροποποιηθεί, αλλά να καταργηθεί. Δεν χρειάζονται πρόσθετα κίνητρα εξοικονόμησης ενέργειας (αυξάνοντας τους θερμαινόμενους όγκους!), φθάνει η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος ως κίνητρο.
Αν έκανα μια βόλτα στην Αθήνα ή σε οποιαδήποτε άλλη πόλη στην Ελλάδα ως υπουργός Περιβάλλοντος, τι θα με εντυπωσίαζε περισσότερο και θα με καθοδηγούσε να ορίσω τις προτεραιότητές μου;
Η αδυναμία να κινηθώ. Ο χρόνος που απαιτείται για να διανύσω μια μικρή απόσταση. Τα αυτοκίνητα σταθμευμένα παντού, σε πεζοδρόμια, σε διασταυρώσεις, σε διαβάσεις πεζών, διπλοπαρκαρισμένα, σε πλήρη αναρχία. Τα ίδια αυτά αυτοκίνητα να παρεμποδίζουν πρόστυχα την εκτέλεση των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών. Αντί λοιπόν να ασχολείται το υπουργείο Περιβάλλοντος με μπόνους Συντελεστή Δόμησης για να ικανοποιήσει το ΤΕΕ, θα έπρεπε να ασχολείται με τον περιορισμό της πλημμυρίδας σταθμευμένων αυτοκινήτων. Οχι με κίνητρα για νέες οικοδομές αλλά με πρόστιμα και ποινές σε όσους οικειοποιούνται τον δημόσιο δρόμο για τη βολή τους. Παραθέτω μερικά παραδείγματα:
1. Νόμος επιβάλλει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης στις νέες οικοδομές. Εδώ και 35 χρόνια. Βαριές ποινές σε όσους δεν τον τήρησαν.
2. Μαγαζιά σε κεντρικές αρτηρίες μόνο αν έχουν χώρους στάθμευσης για την πελατεία τους εκτός οδικού δικτύου. Αν δεν έχουν, να κλείσουν.
3. Στα προάστια όπου η επιτρεπόμενη κάλυψη είναι μικρότερη από 60% υποχρεωτική στάθμευση των αυτοκινήτων εντός των ακαλύπτων χώρων.
4. Ελεγχόμενη και χρονικά ακριβοπληρωμένη στάθμευση παντού.
5. Χώροι στάθμευσης κοντά στους σταθμούς του μετρό με ελκυστικό, ενδεχομένως επιδοτούμενο, εισιτήριο.
Θα μου πείτε ότι αυτά δεν γίνονται. Τώρα μάλιστα που αγωνιζόμαστε για τις ευρωεκλογές. Σας είπα τη γνώμη μου. Αν περιορίσουμε την άναρχη στάθμευση, θα βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα της ζωής μας, θα εξοικονομήσουμε παραγωγικό χρόνο, θα βελτιώσουμε την ατμόσφαιρα, θα καταστήσουμε τις πόλεις μας ελκυστικότερες.
Ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός ψηφίστηκε το 2012. Από τότε τροποποιήθηκε περίπου 20 φορές. Πολυνομία ίσον άγνοια των νόμων. Οχι άλλες τροποποιήσεις. Απλές σκέψεις και αποφάσεις που ταράζουν τα νερά και τις κακές συνήθειες.
Ο Στέφανος Μάνος είναι πρώην υπουργός.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” στις 27.04.2024